Ruokapakkaamisen kestävyysmurros: kuluttajakansalaisen näkökulma

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.30663/ay.146721

Avainsanat:

kestävyysmurros, kestävä pakkaaminen, kuluttajakansalainen, ruokapakkaaminen

Abstrakti

Ruokapakkaamisen kestävyysmurros on keskeinen osa siirtymää kohti kiertotaloutta, mutta sen edistyminen riippuu sääntelyn, materiaalikehityksen ja kuluttajakäyttäytymisen yhteisvaikutuksesta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajakansalaisen roolia ja toimintatilaa ruokapakkaamisen kestävyysmurroksessa. Aineisto koostuu laadullisesta kuluttajapaneelista ja haastatteluista, joiden perusteella analysoidaan kestävämpien pakkausvalintojen kulutukseen vaikuttavia tekijöitä. Tulokset osoittavat, että kuluttajakansalaisen valintoja ohjaavat erityisesti arjen käytännöt, infrastruktuuriset puitteet sekä tiedolliset ja psykologiset tekijät. Lajittelun ja kierrätyksen haasteet, epäselvät ympäristöväittämät ja sääntelyn puutteet rajoittavat kestävää kulutusta. Toisaalta toimiva jätehuolto, selkeät pakkausmerkinnät ja arkeen sopivat ekologiset pakkaukset voivat edistää kuluttajakansalaisen aktiivista roolia. Tutkimus korostaa, että ruokapakkausten kestävyysmurroksen edistämiseksi tarvitaan rakenteellisia muutoksia, kuten tiukempaa sääntelyä, parempaa kuluttajainformaatiota ja innovatiivisia kierrätysratkaisuja. Kuluttajakansalainen ei ole pelkkä passiivinen kuluttaja, vaan voi toimia muutosagenttina ja edistää kestävämpää ruokapakkaamista yhteiskunnallisella tasolla.

Lähdeviitteet

Autio, M. & Wilska, T.-A. (2003) Vihertävät tytöt ja vastuuttomat pojat—Nuorten kuluttajien ympäristöasenteet. Nuorisotutkimus 2/2003 3–18. http://hdl.handle.net/10138/33879

Barnett, C., Clarke, N., Cloke, P. & Malpass, A. (2005) The political ethics of consumerism. Consumer Policy Review 15(2) 45–51.

Belk, R.W. (1995) Studies in the new consumer behaviour. Teoksessa Miller, D. (toim.) Acknowledging Consumption 53–93. 1. painos. Routledge, Lontoo.

Braun, V. & Clarke, V. (2012) Thematic analysis. Teoksessa Cooper, H., Camic, P.M., Long, D.L., Panter, A.T., Rindskopf, D. & Sher, K.J. (toim.) APA handbook of research methods in psychology, Vol 2: Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological 57–71. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004

Chaudhury, S.R. & Albinsson, P.A. (2015) Citizen-consumer oriented practices in naturalistic foodways: The case of the slow food movement. Journal of Macromarketing 35(1) 36–52. https://doi.org/10.1177/0276146714534264

Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2018) Research methods in education. 8. painos. Routledge.

Dobson, A. (2007) Environmental citizenship: towards sustainable development. Sustainable Development 15(3) 276–285. https://doi.org/10.1002/sd.344

Elo, S. & Kyngäs, H. (2008) The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing 62(1) 107–115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x

Euroopan parlamentin tutkimuspalvelu (EPRS) (2023) Packaging and packaging waste; Initial Appraisal of a European Commission Impact Assessment PE 740.245 8. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2023/740245/EPRS_BRI(2023)740245_EN.pdf

Evans, D.M. (2019) What is consumption, where has it been going, and does it still matter? The Sociological Review 67(3) 499–517. https://doi.org/10.1177/0038026118764028

Filho, W.L., Voronova, V., Kloga, M., Paço, A., Minhas, A., Salvia, A.L., Ferreira, C.D. & Sivapalan, S. (2021) COVID-19 and waste production in households: A trend analysis. Science of The Total Environment 777 145997. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2021.145997

Foschi, E. & Bonoli, A. (2019) The Commitment of Packaging Industry in the Framework of the European Strategy for Plastics in a Circular Economy. Administrative Sciences 9 1 18. https://doi.org/10.3390/admsci9010018

Geiger, S.M., Fischer, D. & Schrader, U. (2018) Measuring what matters in sustainable consumption: An integrative framework for the selection of relevant behaviors. Sustainable development 26(1) 18–33. https://doi.org/10.1002/sd.1688

Giulio, A.D., Fischer, D., Schäfer, M. & Blättel-Mink, B. (2014) Conceptualizing sustainable consumption: Toward an integrative framework. Sustainability: Science, Practice and Policy 10(1) 45–61. https://doi.org/10.1080/15487733.2014.11908124

Haanpää, L. (2009) Vastuullinen kuluttajuus ja ympäristömyötäisyys kulutusasenteissa. Teoksessa Lammi, M., Niva, M. & Varjonen, J. (toim.) Kulutuksen liikkeet 66–82. Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja.

Hao, Y., Liu, H., Chen, H., Sha, Y., Ji, H. & Fan, J. (2019) What affect consumers’ willingness to pay for green packaging? Evidence from China. Resources, Conservation and Recycling 141 21–29. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2018.10.001

Heiskanen, E. (2020) Minkälaisia vaikutuksia koronapandemialla voi olla kestävään kulutukseen? Teoksessa Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta (toim.) Koronapandemian hyvät ja huonot seuraukset lyhyellä ja pitkällä aikavälillä 100–108. Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunnan Julkaisu 1/2020. https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/tuvj_1+2020.pdf

Herrmann, C., Rhein, S. & Sträter, K.F. (2022) Consumers’ sustainability-related perception of and willingness-to-pay for food packaging alternatives. Resources, Conservation and Recycling 181 106219. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2022.106219

Hobson, K. (2013) On the making of the environmental citizen. Environmental Politics 22(1) 56–72. https://doi.org/10.1080/09644016.2013.755388

Id, V. & Laaksonen, P. (2012) Tavoitteena ympäristöystävällisemmät rutiinit: Motiiviperustaisen viitekehyksen rakentaminen. Kulutustutkimus.Nyt 2012(1) 42–59. http://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2012/05/Id_Laaksonen_KTS_1_2012.pdf

Jätelaki (646/2011) https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2011/646

Katajajuuri, J.-M., Silvennoinen, K., Hartikainen, H., Heikkilä, L. & Reinikainen, A. (2014) Food waste in the Finnish food chain. Journal of Cleaner Production 73 322–329. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.12.057

Ketelsen, M., Janssen, M. & Hamm, U. (2020) Consumers’ response to environmentally-friendly food packaging—A systematic review. Journal of Cleaner Production 254 120123. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120123

Kujanen, H.-M., Räsänen, P. & Sarpila, O. (2014) Korkeampi koulutus, vihreämpi kuluttaja? Ympäristövastuullisen kulutuksen tunnuspiirteet 1990-luvun lopulta 2010-luvun kynnykselle. Kulutustustkimus.Nyt 8(1) 4–21.

Lehner, M., Mont, O. & Heiskanen, E. (2016) Nudging – A promising tool for sustainable consumption behaviour? Journal of Cleaner Production 134 166–177. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.11.086

Lindh, H., Olsson, A. & Williams, H. (2016) Consumer Perceptions of Food Packaging: Contributing to or Counteracting Environmentally Sustainable Development?: Consumer Perceptions of Food Packaging. Packaging Technology and Science 29(1) 3–23. https://doi.org/10.1002/pts.2184

Magnier, L. & Schoormans, J. (2015) Consumer reactions to sustainable packaging: The interplay of visual appearance, verbal claim and environmental concern. Journal of Environmental Psychology 44 53–62. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2015.09.005

Makkonen, M., Klaus, T., Printz, M., Salojärvi, T. & Heikkonen, V. (2022) Rosk’n Roll. Yhteenvetoraportti Logistisesti optimoitu monilokerokeräys -hankkeen tuloksista. https://rosknroll.fi/wp-content/uploads/2022/11/Optimoitu_monilokero_Tulosten_yhteenveto.pdf

Marsh, K. & Bugusu, B. (2007) Food packaging? Roles, material and environmental issues. Journal of Food Science 72(3) R39–R55. https://doi.org/10.1111/j.1750-3841.2007.00301.x

Martinho, G., Pires, A., Portela, G. & Fonseca, M. (2015) Factors affecting consumers’ choices concerning sustainable packaging during product purchase and recycling. Resources, Conservation and Recycling 103 58–68. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2015.07.012

Miles, S. (1998) Consumerism: As a way of life. Sage Publications.

Moisander, J.K. (2004) Vihreä kulutus yhteiskunnallisena ilmiönä Suomessa. Teoksessa Heiskanen, E. & Halme, M. (toim.) Ympäristö ja liiketoiminta: Arkiset käytännöt ja kriittiset kysymykset 291–302. Gaudeamus, Helsinki.

Mol, A. (2009) Good taste: The embodied normativity of the consumer-citizen. Journal of Cultural Economy 2(3) 269–283. https://doi.org/10.1080/17530350903345504

Müller, A. & Süßbauer, E. (2022) Disposable but indispensable: The role of packaging in everyday food consumption. European Journal of Cultural and Political Sociology 9(3) 299–325. https://doi.org/10.1080/23254823.2022.2107158

Nordin, N. & Selke, S. (2010) Social aspect of sustainable packaging. Packaging Technology and Science 23(6) 317–326. https://doi.org/10.1002/pts.899

Närvänen, E., Mesiranta, N. & Mattila, M. (2018) Roles of consumer-citizens in food waste reduction. Kulutustutkimus.Nyt 12(1–2) 20–32.

Otto, S., Strenger, M., Maier-Nöth, A. & Schmid, M. (2021) Food packaging and sustainability – Consumer perception vs. correlated scientific facts: A review. Journal of Cleaner Production 298 126733. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126733

Pecoraro, M. (2009) Eettisen kuluttamisen monet merkitykset. Kulutustutkimus.Nyt 2009(1) 2–16.

Prakash, G. & Pathak, P. (2017) Intention to buy eco-friendly packaged products among young consumers of India: A study on developing nation. Journal of Cleaner Production 141 385–393. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.09.116

Prothero, A., McDonagh, P. & Dobscha, S. (2010) Is green the new black? Reflections on a green commodity discourse. Journal of Macromarketing 30(2) 147–159. https://doi.org/10.1177/0276146710361922

Rokka, J. & Uusitalo, L. (2008) Preference for green packaging in consumer product choices—Do consumers care? International Journal of Consumer Studies 32(5) 516–525. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2008.00710.x

Ruippo, L., Kylkilahti, E., Sekki, S. & Autio, M. (2023) ”It probably could’ve done with less plastic”—Consumers’ cyclical and uneasy relationship with food packaging. Frontiers in Sustainability 4 1176559. https://doi.org/10.3389/frsus.2023.1176559

Sekki, S., Kauppinen-Räisänen, H., Kylkilahti, E. & Autio, M. (2023) Packaging journey from retail to home: How the meaning of sustainability for colour transforms. International Journal of Retail & Distribution Management 51(13) 47–63. https://doi.org/10.1108/IJRDM-12-2021-0579

Silvenius, F., Grönman, K., Katajajuuri, J.-M., Soukka, R., Koivupuro, H.-K. & Virtanen, Y. (2014) The Role of Household Food Waste in Comparing Environmental Impacts of Packaging Alternatives: Comparing Environmental Impacts of Packaging Alternatives. Packaging Technology and Science 27(4) 277–292. https://doi.org/10.1002/pts.2032

Skjott Linneberg, M. & Korsgaard, S. (2019) Coding qualitative data: A synthesis guiding the novice. Qualitative Research Journal 19(3) 259–270. https://doi.org/10.1108/QRJ-12-2018-0012

Sonck-Rautio, K., Bor, S., O'Shea, G., Tynkkynen, N., Varho, V. & Åkerman, M. (2022) Power and responsibility in transition to sustainable food packaging. Teoksessa Pal, V. (toim.) Social and Cultural Aspects of the Circular Economy: Toward Solidarity and Inclusivity 102–119. 1. painos. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003255246

Sonck-Rautio, K., Lahtinen, T. & Tynkkynen, N. (2024) Consumer meaning -making of packaging functions for sustainable food packaging – Insights from qualitative research in Finland. Current Research in Environmental Sustainability 7 100259. https://doi.org/10.1016/j.crsust.2024.100259

Spaargaren, G. (2011) Theories of practices: Agency, technology, and culture: Exploring the relevance of practice theories for the governance of sustainable consumption practices in the new world-order. Global Environmental Change 21(3) 813–822. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2011.03.010

Steenis, N.D., van Herpen, E., van der Lans, I.A., Ligthart, T.N. & van Trijp, H.C.M. (2017) Consumer response to packaging design: The role of packaging materials and graphics in sustainability perceptions and product evaluations. Journal of Cleaner Production 162 286–298. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.06.036

Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy (2023) Tärkeä luku: 3,3 miljoonaa tonnia yhdyskuntajätettä. Verkkolehti - Luotettavaa tietoa pakkauskierrätyksestä ja tuottajavastuusta. 23.8.2023. https://verkkolehti.rinkiin.fi/tarkea-luku-33-miljoonaa-tonnia-yhdyskuntajatetta (Luettu 30.4.2024)

Tilastokeskus (2024) Asuntokunnat koon ja talotyypin mukaan, 1985–2023. Sinkkutalouksien määrä. https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__asas/statfin_asas_pxt_116a.px/table/tableViewLayout1/ (Luettu 8.5.2024)

Trentmann, F. (2007) Citizenship and consumption. Journal of Consumer Culture 7(2) 147–158. https://doi.org/10.1177/1469540507077667

Tynkkynen, N., Malmberg, J. & Sonck-Rautio, K. (2021) Koronapandemian vaikutukset elintarvikepakkaamiseen. Agile publishing. https://agilepublishing.fi/Publications/Koronapandemian-vaikutukset/

Uusitalo, O. & Oksanen, R. (2004) Ethical consumerism: A view from Finland. International Journal of Consumer Studies 28(3) 214–221. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2003.00339.x

Valkonen, J., Pyyhtinen, O., Lehtonen, T.-K., Kinnunen, V. & Huilaja, H. (2019) Tervetuloa jäteyhteiskuntaan! – Aineellisen ylijäämän kanssa eläminen. Vastapaino, Tampere.

Valkonen, J. & Loikkanen, T. (2020) Waste citizenship in circular economy: case study of waste governance in Finnish Lapland. Teoksessa Serafimova, S. (toim.) Dimensions of intra- and intergenerational justice in the debates about sustainability 150–165. Avangard prima.

Viitanen, J., Kataja, K., Mutanen, A., Viitala, E.-J., Åkerman, M., Lahtinen, T., Silvenius, F. & Forssen, A. (2021) Elintarvikepakkaaminen muuttaa muotoaan. Metsätieteen Aikakauskirja 2021 10511. https://doi.org/10.14214/ma.10511

Warde, A. (2005) Consumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture 5(2) 131–153. https://doi.org/10.1177/1469540505053090

Weber, R.P. (1990) Basic content analysis. 2. painos. SAGE.

White, K., Habib, R. & Hardisty, D.J. (2019) How to SHIFT Consumer Behaviors to be More Sustainable: A Literature Review and Guiding Framework. Journal of Marketing 83(3) 22–49. https://doi.org/10.1177/0022242919825649

Williams, H., Wikström, F. & Löfgren, M. (2008) A life cycle perspective on environmental effects of customer focused packaging development. Journal of Cleaner Production 16 853–859. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2007.05.006

Williams, H., Wikström, F., Otterbring, T., Löfgren, M. & Gustafsson, A. (2012) Reasons for household food waste with special attention to packaging. Journal of Cleaner Production 24 141–148. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.11.044

Ympäristöministeriö (2024) Kertakäyttömuovien kulutuksen rajoittaminen. https://ym.fi/kertakayttomuovien-kulutuksen-rajoittaminen-lainsaadannolla (Luettu 30.4.2024)

Zeng, T. & Durif, F. (2019) The Influence of Consumers’ Perceived Risks towards Eco-Design Packaging upon the Purchasing Decision Process: An Exploratory Study. Sustainability 11(21) 6131. https://doi.org/10.3390/su11216131

Åkerman, M., Hakala, H., Harlin, A., Leinonen, I., Sundqvist, H., Tynkkynen, N. & Varho, V. (2025) Introduction: Navigating the Sustainability Transition in Food Packaging: Challenges, Policies and Interdisciplinary Pathways. Teoksessa Tynkkynen, N., Åkerman, M., Hakala, H., Leinonen, I., Varho, V. & Harlin, A. (toim.) Sustainability in Food Packaging: Systems, Actors and Innovation. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-87492-5_1

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-04-22 — Päivitetty 2025-06-03

Versiot

Numero

Osasto

Artikkelit

Viittaaminen

Ruokapakkaamisen kestävyysmurros: kuluttajakansalaisen näkökulma. (2025). Alue Ja Ympäristö, 54(1), 102-119. https://doi.org/10.30663/ay.146721 (Original work published 2025)