Ruokapakkaamisen kestävyysmurros: kuluttajakansalaisen näkökulma
DOI:
https://doi.org/10.30663/ay.146721Avainsanat:
kestävyysmurros, kestävä pakkaaminen, kuluttajakansalainen, ruokapakkaaminenAbstrakti
Ruokapakkaamisen kestävyysmurros on keskeinen osa siirtymää kohti kiertotaloutta, mutta sen edistyminen riippuu sääntelyn, materiaalikehityksen ja kuluttajakäyttäytymisen yhteisvaikutuksesta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajakansalaisen roolia ja toimintatilaa ruokapakkaamisen kestävyysmurroksessa. Aineisto koostuu laadullisesta kuluttajapaneelista ja haastatteluista, joiden perusteella analysoidaan kestävämpien pakkausvalintojen kulutukseen vaikuttavia tekijöitä. Tulokset osoittavat, että kuluttajakansalaisen valintoja ohjaavat erityisesti arjen käytännöt, infrastruktuuriset puitteet sekä tiedolliset ja psykologiset tekijät. Lajittelun ja kierrätyksen haasteet, epäselvät ympäristöväittämät ja sääntelyn puutteet rajoittavat kestävää kulutusta. Toisaalta toimiva jätehuolto, selkeät pakkausmerkinnät ja arkeen sopivat ekologiset pakkaukset voivat edistää kuluttajakansalaisen aktiivista roolia. Tutkimus korostaa, että ruokapakkausten kestävyysmurroksen edistämiseksi tarvitaan rakenteellisia muutoksia, kuten tiukempaa sääntelyä, parempaa kuluttajainformaatiota ja innovatiivisia kierrätysratkaisuja. Kuluttajakansalainen ei ole pelkkä passiivinen kuluttaja, vaan voi toimia muutosagenttina ja edistää kestävämpää ruokapakkaamista yhteiskunnallisella tasolla.
Lähdeviitteet
Autio, M. & Wilska, T.-A. (2003) Vihertävät tytöt ja vastuuttomat pojat—Nuorten kuluttajien ympäristöasenteet. Nuorisotutkimus 2/2003 3–18. http://hdl.handle.net/10138/33879
Barnett, C., Clarke, N., Cloke, P. & Malpass, A. (2005) The political ethics of consumerism. Consumer Policy Review 15(2) 45–51.
Belk, R.W. (1995) Studies in the new consumer behaviour. Teoksessa Miller, D. (toim.) Acknowledging Consumption 53–93. 1. painos. Routledge, Lontoo.
Braun, V. & Clarke, V. (2012) Thematic analysis. Teoksessa Cooper, H., Camic, P.M., Long, D.L., Panter, A.T., Rindskopf, D. & Sher, K.J. (toim.) APA handbook of research methods in psychology, Vol 2: Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological 57–71. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004
Chaudhury, S.R. & Albinsson, P.A. (2015) Citizen-consumer oriented practices in naturalistic foodways: The case of the slow food movement. Journal of Macromarketing 35(1) 36–52. https://doi.org/10.1177/0276146714534264
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2018) Research methods in education. 8. painos. Routledge.
Dobson, A. (2007) Environmental citizenship: towards sustainable development. Sustainable Development 15(3) 276–285. https://doi.org/10.1002/sd.344
Elo, S. & Kyngäs, H. (2008) The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing 62(1) 107–115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Euroopan parlamentin tutkimuspalvelu (EPRS) (2023) Packaging and packaging waste; Initial Appraisal of a European Commission Impact Assessment PE 740.245 8. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2023/740245/EPRS_BRI(2023)740245_EN.pdf
Evans, D.M. (2019) What is consumption, where has it been going, and does it still matter? The Sociological Review 67(3) 499–517. https://doi.org/10.1177/0038026118764028
Filho, W.L., Voronova, V., Kloga, M., Paço, A., Minhas, A., Salvia, A.L., Ferreira, C.D. & Sivapalan, S. (2021) COVID-19 and waste production in households: A trend analysis. Science of The Total Environment 777 145997. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2021.145997
Foschi, E. & Bonoli, A. (2019) The Commitment of Packaging Industry in the Framework of the European Strategy for Plastics in a Circular Economy. Administrative Sciences 9 1 18. https://doi.org/10.3390/admsci9010018
Geiger, S.M., Fischer, D. & Schrader, U. (2018) Measuring what matters in sustainable consumption: An integrative framework for the selection of relevant behaviors. Sustainable development 26(1) 18–33. https://doi.org/10.1002/sd.1688
Giulio, A.D., Fischer, D., Schäfer, M. & Blättel-Mink, B. (2014) Conceptualizing sustainable consumption: Toward an integrative framework. Sustainability: Science, Practice and Policy 10(1) 45–61. https://doi.org/10.1080/15487733.2014.11908124
Haanpää, L. (2009) Vastuullinen kuluttajuus ja ympäristömyötäisyys kulutusasenteissa. Teoksessa Lammi, M., Niva, M. & Varjonen, J. (toim.) Kulutuksen liikkeet 66–82. Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja.
Hao, Y., Liu, H., Chen, H., Sha, Y., Ji, H. & Fan, J. (2019) What affect consumers’ willingness to pay for green packaging? Evidence from China. Resources, Conservation and Recycling 141 21–29. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2018.10.001
Heiskanen, E. (2020) Minkälaisia vaikutuksia koronapandemialla voi olla kestävään kulutukseen? Teoksessa Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta (toim.) Koronapandemian hyvät ja huonot seuraukset lyhyellä ja pitkällä aikavälillä 100–108. Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunnan Julkaisu 1/2020. https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/tuvj_1+2020.pdf
Herrmann, C., Rhein, S. & Sträter, K.F. (2022) Consumers’ sustainability-related perception of and willingness-to-pay for food packaging alternatives. Resources, Conservation and Recycling 181 106219. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2022.106219
Hobson, K. (2013) On the making of the environmental citizen. Environmental Politics 22(1) 56–72. https://doi.org/10.1080/09644016.2013.755388
Id, V. & Laaksonen, P. (2012) Tavoitteena ympäristöystävällisemmät rutiinit: Motiiviperustaisen viitekehyksen rakentaminen. Kulutustutkimus.Nyt 2012(1) 42–59. http://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2012/05/Id_Laaksonen_KTS_1_2012.pdf
Jätelaki (646/2011) https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2011/646
Katajajuuri, J.-M., Silvennoinen, K., Hartikainen, H., Heikkilä, L. & Reinikainen, A. (2014) Food waste in the Finnish food chain. Journal of Cleaner Production 73 322–329. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.12.057
Ketelsen, M., Janssen, M. & Hamm, U. (2020) Consumers’ response to environmentally-friendly food packaging—A systematic review. Journal of Cleaner Production 254 120123. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120123
Kujanen, H.-M., Räsänen, P. & Sarpila, O. (2014) Korkeampi koulutus, vihreämpi kuluttaja? Ympäristövastuullisen kulutuksen tunnuspiirteet 1990-luvun lopulta 2010-luvun kynnykselle. Kulutustustkimus.Nyt 8(1) 4–21.
Lehner, M., Mont, O. & Heiskanen, E. (2016) Nudging – A promising tool for sustainable consumption behaviour? Journal of Cleaner Production 134 166–177. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.11.086
Lindh, H., Olsson, A. & Williams, H. (2016) Consumer Perceptions of Food Packaging: Contributing to or Counteracting Environmentally Sustainable Development?: Consumer Perceptions of Food Packaging. Packaging Technology and Science 29(1) 3–23. https://doi.org/10.1002/pts.2184
Magnier, L. & Schoormans, J. (2015) Consumer reactions to sustainable packaging: The interplay of visual appearance, verbal claim and environmental concern. Journal of Environmental Psychology 44 53–62. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2015.09.005
Makkonen, M., Klaus, T., Printz, M., Salojärvi, T. & Heikkonen, V. (2022) Rosk’n Roll. Yhteenvetoraportti Logistisesti optimoitu monilokerokeräys -hankkeen tuloksista. https://rosknroll.fi/wp-content/uploads/2022/11/Optimoitu_monilokero_Tulosten_yhteenveto.pdf
Marsh, K. & Bugusu, B. (2007) Food packaging? Roles, material and environmental issues. Journal of Food Science 72(3) R39–R55. https://doi.org/10.1111/j.1750-3841.2007.00301.x
Martinho, G., Pires, A., Portela, G. & Fonseca, M. (2015) Factors affecting consumers’ choices concerning sustainable packaging during product purchase and recycling. Resources, Conservation and Recycling 103 58–68. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2015.07.012
Miles, S. (1998) Consumerism: As a way of life. Sage Publications.
Moisander, J.K. (2004) Vihreä kulutus yhteiskunnallisena ilmiönä Suomessa. Teoksessa Heiskanen, E. & Halme, M. (toim.) Ympäristö ja liiketoiminta: Arkiset käytännöt ja kriittiset kysymykset 291–302. Gaudeamus, Helsinki.
Mol, A. (2009) Good taste: The embodied normativity of the consumer-citizen. Journal of Cultural Economy 2(3) 269–283. https://doi.org/10.1080/17530350903345504
Müller, A. & Süßbauer, E. (2022) Disposable but indispensable: The role of packaging in everyday food consumption. European Journal of Cultural and Political Sociology 9(3) 299–325. https://doi.org/10.1080/23254823.2022.2107158
Nordin, N. & Selke, S. (2010) Social aspect of sustainable packaging. Packaging Technology and Science 23(6) 317–326. https://doi.org/10.1002/pts.899
Närvänen, E., Mesiranta, N. & Mattila, M. (2018) Roles of consumer-citizens in food waste reduction. Kulutustutkimus.Nyt 12(1–2) 20–32.
Otto, S., Strenger, M., Maier-Nöth, A. & Schmid, M. (2021) Food packaging and sustainability – Consumer perception vs. correlated scientific facts: A review. Journal of Cleaner Production 298 126733. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126733
Pecoraro, M. (2009) Eettisen kuluttamisen monet merkitykset. Kulutustutkimus.Nyt 2009(1) 2–16.
Prakash, G. & Pathak, P. (2017) Intention to buy eco-friendly packaged products among young consumers of India: A study on developing nation. Journal of Cleaner Production 141 385–393. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.09.116
Prothero, A., McDonagh, P. & Dobscha, S. (2010) Is green the new black? Reflections on a green commodity discourse. Journal of Macromarketing 30(2) 147–159. https://doi.org/10.1177/0276146710361922
Rokka, J. & Uusitalo, L. (2008) Preference for green packaging in consumer product choices—Do consumers care? International Journal of Consumer Studies 32(5) 516–525. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2008.00710.x
Ruippo, L., Kylkilahti, E., Sekki, S. & Autio, M. (2023) ”It probably could’ve done with less plastic”—Consumers’ cyclical and uneasy relationship with food packaging. Frontiers in Sustainability 4 1176559. https://doi.org/10.3389/frsus.2023.1176559
Sekki, S., Kauppinen-Räisänen, H., Kylkilahti, E. & Autio, M. (2023) Packaging journey from retail to home: How the meaning of sustainability for colour transforms. International Journal of Retail & Distribution Management 51(13) 47–63. https://doi.org/10.1108/IJRDM-12-2021-0579
Silvenius, F., Grönman, K., Katajajuuri, J.-M., Soukka, R., Koivupuro, H.-K. & Virtanen, Y. (2014) The Role of Household Food Waste in Comparing Environmental Impacts of Packaging Alternatives: Comparing Environmental Impacts of Packaging Alternatives. Packaging Technology and Science 27(4) 277–292. https://doi.org/10.1002/pts.2032
Skjott Linneberg, M. & Korsgaard, S. (2019) Coding qualitative data: A synthesis guiding the novice. Qualitative Research Journal 19(3) 259–270. https://doi.org/10.1108/QRJ-12-2018-0012
Sonck-Rautio, K., Bor, S., O'Shea, G., Tynkkynen, N., Varho, V. & Åkerman, M. (2022) Power and responsibility in transition to sustainable food packaging. Teoksessa Pal, V. (toim.) Social and Cultural Aspects of the Circular Economy: Toward Solidarity and Inclusivity 102–119. 1. painos. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003255246
Sonck-Rautio, K., Lahtinen, T. & Tynkkynen, N. (2024) Consumer meaning -making of packaging functions for sustainable food packaging – Insights from qualitative research in Finland. Current Research in Environmental Sustainability 7 100259. https://doi.org/10.1016/j.crsust.2024.100259
Spaargaren, G. (2011) Theories of practices: Agency, technology, and culture: Exploring the relevance of practice theories for the governance of sustainable consumption practices in the new world-order. Global Environmental Change 21(3) 813–822. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2011.03.010
Steenis, N.D., van Herpen, E., van der Lans, I.A., Ligthart, T.N. & van Trijp, H.C.M. (2017) Consumer response to packaging design: The role of packaging materials and graphics in sustainability perceptions and product evaluations. Journal of Cleaner Production 162 286–298. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.06.036
Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy (2023) Tärkeä luku: 3,3 miljoonaa tonnia yhdyskuntajätettä. Verkkolehti - Luotettavaa tietoa pakkauskierrätyksestä ja tuottajavastuusta. 23.8.2023. https://verkkolehti.rinkiin.fi/tarkea-luku-33-miljoonaa-tonnia-yhdyskuntajatetta (Luettu 30.4.2024)
Tilastokeskus (2024) Asuntokunnat koon ja talotyypin mukaan, 1985–2023. Sinkkutalouksien määrä. https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__asas/statfin_asas_pxt_116a.px/table/tableViewLayout1/ (Luettu 8.5.2024)
Trentmann, F. (2007) Citizenship and consumption. Journal of Consumer Culture 7(2) 147–158. https://doi.org/10.1177/1469540507077667
Tynkkynen, N., Malmberg, J. & Sonck-Rautio, K. (2021) Koronapandemian vaikutukset elintarvikepakkaamiseen. Agile publishing. https://agilepublishing.fi/Publications/Koronapandemian-vaikutukset/
Uusitalo, O. & Oksanen, R. (2004) Ethical consumerism: A view from Finland. International Journal of Consumer Studies 28(3) 214–221. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2003.00339.x
Valkonen, J., Pyyhtinen, O., Lehtonen, T.-K., Kinnunen, V. & Huilaja, H. (2019) Tervetuloa jäteyhteiskuntaan! – Aineellisen ylijäämän kanssa eläminen. Vastapaino, Tampere.
Valkonen, J. & Loikkanen, T. (2020) Waste citizenship in circular economy: case study of waste governance in Finnish Lapland. Teoksessa Serafimova, S. (toim.) Dimensions of intra- and intergenerational justice in the debates about sustainability 150–165. Avangard prima.
Viitanen, J., Kataja, K., Mutanen, A., Viitala, E.-J., Åkerman, M., Lahtinen, T., Silvenius, F. & Forssen, A. (2021) Elintarvikepakkaaminen muuttaa muotoaan. Metsätieteen Aikakauskirja 2021 10511. https://doi.org/10.14214/ma.10511
Warde, A. (2005) Consumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture 5(2) 131–153. https://doi.org/10.1177/1469540505053090
Weber, R.P. (1990) Basic content analysis. 2. painos. SAGE.
White, K., Habib, R. & Hardisty, D.J. (2019) How to SHIFT Consumer Behaviors to be More Sustainable: A Literature Review and Guiding Framework. Journal of Marketing 83(3) 22–49. https://doi.org/10.1177/0022242919825649
Williams, H., Wikström, F. & Löfgren, M. (2008) A life cycle perspective on environmental effects of customer focused packaging development. Journal of Cleaner Production 16 853–859. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2007.05.006
Williams, H., Wikström, F., Otterbring, T., Löfgren, M. & Gustafsson, A. (2012) Reasons for household food waste with special attention to packaging. Journal of Cleaner Production 24 141–148. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.11.044
Ympäristöministeriö (2024) Kertakäyttömuovien kulutuksen rajoittaminen. https://ym.fi/kertakayttomuovien-kulutuksen-rajoittaminen-lainsaadannolla (Luettu 30.4.2024)
Zeng, T. & Durif, F. (2019) The Influence of Consumers’ Perceived Risks towards Eco-Design Packaging upon the Purchasing Decision Process: An Exploratory Study. Sustainability 11(21) 6131. https://doi.org/10.3390/su11216131
Åkerman, M., Hakala, H., Harlin, A., Leinonen, I., Sundqvist, H., Tynkkynen, N. & Varho, V. (2025) Introduction: Navigating the Sustainability Transition in Food Packaging: Challenges, Policies and Interdisciplinary Pathways. Teoksessa Tynkkynen, N., Åkerman, M., Hakala, H., Leinonen, I., Varho, V. & Harlin, A. (toim.) Sustainability in Food Packaging: Systems, Actors and Innovation. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-87492-5_1
Tiedostolataukset
Julkaistu
Versiot
- 2025-06-03 (2)
- 2025-04-22 (1)
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Nina Tynkkynen, Kirsi Sonck-Rautio, Taina Lahtinen

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
Artikkelin lähettämisen yhteydessä tekijä hyväksyy sähköisen kustannussopimuksen (avaa linkki ja LUE!). Kustannussopimus kattaa kirjoituksen julkaisun Alue ja ympäristö -lehden paperi- ja/tai verkkolehdessä Open Access -periaatteiden mukaisesti Creative Commons Attribution 4.0 -lisenssillä [https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/]. (huom! muutettu 29.5.2018!) Ehdot antavat kenen tahansa ilman korvausta kopioida teosta ja levittää sitä edelleen missä tahansa välineessä ja muodossa muutettuna tai muuttamattomana edellyttäen että teoksen julkaisemisen yhteydessä ilmoitetaan tekijän tai tekijöiden nimi ja noudatetaan muita lisenssin ehtoja. Tekijänoikeuksista saa lisätietoa Kopioston sivuilta.
Alue ja ympäristö on tieteellinen aikakausjulkaisu, joka ei tavoittele kaupallista hyötyä vaan kustannussopimuksen tavoitteena on tunnustaa tekijän moraaliset oikeudet teokseen ja mahdollistaa Alue ja ympäristö -lehden tarjoama tieteellisen tiedon levittäminen niin painetussa muodossa kuin sähköisillä foorumeilla
Julkaistujen artikkeleiden metadatan käyttölisenssi on Creative Commons CC0 1.0 Universal (CC0 1.0).
Lisätietoa avoimesta julkaisemisesta:

