Työpajatyöskentelyn hyödyntäminen kuluttajien osallistamisessa
Tarkastelussa jätteiden lajittelua helpottavien ratkaisujen ideointi
Avainsanat:
työpajat, ideointi, kuluttajien osallistaminen, toimintatutkimus, jätteiden lajitteluAbstrakti
Tässä artikkelissa käsitellään kuluttajien osallistamista työpajatyöskentelyyn, jossa tarkoituksena oli ideoida uusia ratkaisuja jätteen lajittelun helpottamiseksi kotitalouksissa. Aiemmin on havaittu, että kuluttajat voivat aktivoitua kehittämään uutta etenkin, jos he eivät ole tyytyväisiä nykyisiin ratkaisuihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten työpajat tuottavat ideoita. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksen lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimusaineisto koostuu kolmen työpajan aikana kerätyistä ideoista ja työskentelyn havainnoinnista. Artikkelissa kuvataan työpajojen kokonaisprosessi suunnittelusta analyysivaiheeseen. Erityisenä tarkastelukohteena on tuotosten määrä, uutuus ja monimuotoisuus sekä työskentelyn ryhmädynamiikka. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työpajatyöskentely sopii hyvin kuluttajien osallistamiseen. Työpajoissa jätteiden lajittelun ongelmakohtiin ideoitiin monipuolisesti erilaisia ratkaisuja. Kuluttajat haluavat osallistua ideointiin, jossa käsitellään heitä koskevia uusia tuote- ja palveluratkaisuja. Tulosten mukaan työpajoja kannattaa järjestää useita ja lisäksi niissä kannattaa huomioida erilaiset ideoinnin muodot, kuten yksintyöskentely ja ryhmäkeskustelu. Tätä kautta tuotosten määrä, uutuus ja monimuotoisuus paranevat. Tulosten perusteella voidaan olla vakuuttuneita siitä, että työpajat ovat toimiva ja käyttökelpoinen tapa ideointiin.
Viittaaminen
Copyright (c) 2022 Henna Kokkonen, Helen Reijonen
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.