”Fiksumpi mennä pyörällä tai autolla”

Lasten ja vanhempien näkemyksiä joukkoliikenteestä kahdessa kaupungissa

Kirjoittajat

  • Päivi Berg Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Tiina Rinne Rakennetun ympäristön laitos, Aalto-yliopisto
  • Pirjo Hakala Active Life Lab, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Sari Tuuva-Hongisto Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Arto J. Pesola Active Life Lab, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

DOI:

https://doi.org/10.30663/ay.113127

Avainsanat:

joukkoliikenne, lapset, sosioekologinen malli, vanhemmat

Abstrakti

Joukkoliikenne on tärkeä palvelu, joka mahdollistaa lasten ja nuorten arkisen paikasta toiseen liikkumisen lähiympäristöään kauemmas. Sen käyttö on kuitenkin suhteellisen vähäistä. Mikkelin kaupunki on tarjonnut maksuttomat bussimatkat kaikille peruskoululaisille vuodesta 2017 lähtien. Tässä tutkimuksessa selvitetään lasten bussin käyttöä edesauttavia ja vaikeuttavia tekijöitä hyödyntäen teoreettisena ja analyyttisena työkaluna sosioekologista mallia. Aineisto koostuu Mikkelissä ja Kouvolassa asuvien 10-12-vuotiaiden lasten osallistava paikkatieto (PPGIS) -kyselyn avovastauksista (n=157 ja n=295), mikkeliläishuoltajien PPGIS-kyselyn avovastauksista (n=27) sekä 11 lapsen ja 11 huoltajan laadullista haastatteluista. Aineisto analysoitiin luokittelevan ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Lasten PPGIS-kyselyn avovastauksissa yleisin sosioekologisen mallin taso oli fyysinen ympäristö: Bussilla liikutaan pitkillä matkoilla ja mikäli aikuisilta ei saada kyytiä. Pyörää ja autoa pidettiin bussia nopeampina ja helpompina kulkumuotoina. Haastatteluaineistossa puolestaan esiintyi tasaisemmin mallin eri tasoja sekä poliittisen päätöksentekoon liittyviä teemoja, kuten bussin käyttöä vaikeuttavana tekijänä harvoin liikennöinti sekä tutkittavien kannalta toimimattomat reitit, mutta myös bussin käytön merkitys lasten itsenäistä liikkumista edesauttavana tekijänä. Tulokset ovat hyödynnettävissä joukkoliikenteen kehittämiseen kunnissa.

Lähdeviitteet

Blomqvist, M., Mononen, K., Koski, P. & Kokko, S. (2019) Urheilu ja seuraharrastaminen. Teoksessa Kokko, S. & Martin, L. (toim.) Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa. LIITU-tutkimuksen tuloksia 2018 47–56. Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 1:2019.

Broberg, A., Salminen, S. & Kyttä, M. (2013) Physical environmental characteristics promoting independent and active transport to children's meaningful places. Applied Geography 38 43–52.

Bronfenbrenner, U. (1979) The ecology of human development. Cambridge, MA, Harvard University Press.

Børrestad, L.A.B, Andersen, L.B. & Bere, E. (2011) Seasonal and socio-demographic determinants of school commuting. Preventive Medicine 52(2)133–135.

Cats, O., Susilo, Y.O. & Reimal, T. (2017) The prospects of fare-free public transport: evidence from Tallinn. Transportation 44 1083–1104.

Ding, D., Sallis, J. F., Conway, T. L., Saelens, B. E., Frank, L. D., Cain, K. L., & Slymen, D. J. (2012) Interactive effects of built environment and psychosocial attributes on physical activity: a test of ecological models. Annals of Behavioral Medicine 44(3) 365–374.

Dollman, J., Norton, K. & Norton, L. (2005) Evidence for secular trends in children’s physical activity behaviour. British Journal of Sports Medicine 39(12) 892–897.

Edwards, P., Steinbach, R., Green, J., Petticrew, M., Goodman, A. & Jones A., Roberts, H., Kelly, C., Nellthorp, J. & Wilkinson, P. (2013) Health impacts of free bus travel for young people: evaluation of a natural experiment in London. Journal of Epidemiology and Community Health 67(8) 641–647.

Ekelund, U., Tomkinson, G., Armstrong, N. (2011) What proportion of youth are physically active? Measurement issues, levels and recent time trends. British Journal of Sports Medicine 45(11) 859–865.

Fyhri, A., Hjorthol, R., Mackett, R.L., Fotel, T.N. & Kyttä M. (2011) Children’s active travel and independent mobility in four countries: development, social contributing trends and measures. Transport Policy 18(5)703–710.

Fyhri, A. & Hjorthol, R. (2009) Children’s independent mobility to school, friends and leisure activities. Journal of Transport Geography 17(5) 377–384.

Giles-Corti, B., Timperio, A., Bull, F., & Pikora, T. (2005) Understanding physical activity environmental correlates: Increased specificity for ecological models. Exercise and Sport Sciences Reviews 33(4). https://doi.org/10.1097/00003677- 200510000-00005

Green, J., Steinbach, R., Jones, A., Edwards, P., Kelly, C., Nellthorp, J., Goodman, A., Roberts, H., Petticrew, M. & Wilkinson, P. (2014) On the buses: a mixed-method evaluation of the impact of free bus travel for young people on the public health. Public Health Research 2(1) 1–206.

Hakala, P. (2021) Arkiympäristön yhteys lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Pro gradu, Terveystieteet, Jyväskylän yliopisto. <https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/79002/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-202112165986.pdf?sequence=1&isAllowed=y>.

Harinen, P. (2012) Mennään bussilla. Pitkä koulumatka nuorten vapaa-ajan puitteistajana. Teoksessa Pekkarinen, E., Vehkalahti, K. & S. Myllyniemi (toim.) Lapset ja nuoret instituutioiden kehyksissä. Nuorten elinolot -vuosikirja 2012 170–179. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 131 & Terveyden ja hyvinvoinnin laitos & Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta.

Henkilöliikennetutkimus (2016) Liikennevirasto, Liikenne ja maankäyttö. Helsinki 2018. Liikenneviraston tilastoja 1/2018.

Jones., A., Steinbach, R., Roberts, H., Goodman, A. & Green, J. (2012) Rethinking passive transport: Bus fare exemptions and young people's wellbeing. Health & Place 18(3) 605–612.

Jääskeläinen, S. (toim.) (2021) Fossiilittoman liikenteen tiekartta. Valtioneuvoston periaatepäätös kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2021:15. <http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-588-0>.

Kallio, J., Hakonen, H. & Tammelin, T. (2019) Koulumatkaliikunta. Teoksessa Kokko, S. & Martin, L. (toim.) Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa. LIITU-tutkimuksen tuloksia 2018 98–100. Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 2019:1.

Kallio, J., Turpeinen, S., Hakonen, H. & Tammelin, T. (2016) Active commuting to school in Finland, the potential for physical activity increase in different seasons. International Journal of Circumpolar Health 75(1) 33319.

Kouvolan kaupunki (2019) Kouvolan joukkoliikenteen kehittämissuunnitelma 2020–2025. Kaupunginhallituksen konsernijaoston (Khkj) 19.11.2019 oheismateriaali. <https://ep.kouvola.fi/kokous/20194875-6-1.PDF>. 14.12.2012.

Kyttä, M., Hirvonen, J., Rudner, J., Pirjola, I. & Laatikainen, T. (2015) The last free-range children? Children’s independent mobility in Finland in the 1990s and 2010s. Journal of Transport Geography 47 July 1–12.

Kyttä, M. (2008) Lapsille paras fyysinen ympäristö. Teoksessa Lapsella on oikeus osallistua. Lapsiasiavaltuutetun vuosikirja 2008 116–123. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:20. Helsinki.

Laakso, L., Telama, R., Nupponen, H., Rimpelä, A., & Pere, L. (2008) Trends in leisure time physical activity among young people in Finland, 1977-2007. European Physical Education Review 14(2)139–155.

Laatikainen, T.E. (2019) Environments for Healthy and Active Ageing. Aalto University publication series Doctoral Dissertations 53/2019. <https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/37836/isbn9789526037790.pdf?sequence=1&isAllowed=y>.

Larsen, K., Buliung, R.N. & Faulkner, G.E.J. (2015) How the built and social environment relate to children’s walking and independent mobility in the Greater Toronto and Hamilton Area, Ontario, Canada. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 2513 80–89.

Mehtäläinen, J., Jokinen, H. & Välijärvi, J. (2013) Kuntarakenne muutoksessa – entä koulutuspalvelut? Loppuraportti. Helsinki, Jyväskylän yliopisto ja Suomen Kuntaliitto.

Nansen, B., Gibbs, L., MacDougall, C., Vetere, F., Ross, N.J. & McKendrick, J. (2015) Children's interdependent mobility: compositions, collaborations and compromises. Children's Geographies 13(4) 467–481.

Mikkelin kaupunki (2019) Mikkelin kaupungin peruskoululaisten maksuttomat joukkoliikennematkat. Kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksen 21.3.2019 pöytäkirja. <https://mikkeli.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kasvatus_ja_opetuslautakunta/Kokous_2132019/Mikkelin_kaupungin_peruskoululaisten_mak(19301)>. 24.3.2022.

Nello-Deakin, S. & Brömmelstroet, M.T. (2021) Scaling up cycling or replacing driving? Triggers and trajectories of bike–train uptake in the Randstad area. Transportation 48 3239–3267. https://doi.org/10.1007/s11116-021-10165-9

Palm, M. & Farber, S. (2020) The role of public transit in school choice and after-school activity participation among Toronto high school students. Travel Behaviour and Society 19 219–230.

Park, R. & Burgess, E. (toim.) (1925) The City. Chicago, IL, University of Chicago Press.

Pesola, A.J., Hakala, P., Berg, P., Ramezani, S., Villanueva, K., Tuuva-Hongisto, S. Ronkainen, J. & Laatikainen, T.E. (2020a) Does free public transit increase physical activity and independent mobility in children? Study protocol for comparing children’s activity between two Finnish towns with and without free public transit. BMC Public Health 20 342. https://doi.org/10.1186/s12889-020-8385-6

Pesola, A.J., Berg, P., Hakala, P., Kallio, J. & Rinne, T. (2020b) Maksuton joukkoliikenne: Uhka vai mahdollisuus lasten liikkumisessa? Liikunta & Tiede 4-2020 37–41.

Richard, L., Gauvin, L. & Raine, K. (2011) Ecological Models Revisited: Their Uses and Evolution in Health Promotion Over Two Decades. Annual Review of Public Health 32(1) 307–326. https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth031210-101141

Sallis, J., Cervero, R. B., Ascher, W., Henderson, K. A., Kraft, M. K. & Kerr, J. (2006) An ecological approach to creating active living communities. Annual Review of Public Health 27 297–322. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.27.021405.102100

Sallis, J., & Owen, N. (2015) Ecological models of health behavior. Teoksessa Glanz, K., Rimer, B. K. & Viswanath, K. (toim.) Health behavior: theory, research, and practice 43–64. 5. painos. San Francisco, Jossey-Bas.

Sarjala, S., Broberg, A., & Hynynen, A. (2016) Children and youth transport in different urban morphological types. Journal of Transport and Land Use 9(2) 87–103.

Stokols, D. (1992) Establishing and maintaining healthy environments: toward a social ecology of health promotion. American Psychologist 47(1) 6.

Stokols, D. (2018) Social ecology in the Digital Age: Solving complex problems in a globalized world. San Diego, CA, Academic Press.

Storchmann K. (2003) Externalities by Automobiles and Fare-Free Transit in Germany – A Paradigm Shift? Journal of Public Transport. 6(4) 89–105.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2017) Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Uudistettu laitos. E-kirja, Tammi.

Turpeinen, S., Lakanen, L., Hakonen, H., Havas, E. & Tammelin, T. (2013) Matkalla kouluun. Peruskoululaisten koulumatkat ja aktiivisten kulkutapojen edistäminen. Jyväskylä, Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES, Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 271.

Tuuva-Hongisto, S., Pöysä, V. & Armila, P. (2016) Syrjäkylien nuoret – unohdetut kuntalaiset? Kunnallisalan kehittämissäätiön Tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 99.

Yle (2021) Mikkelin kaupungin peruskoululaisten maksuttomat joukkoliikennematkat jatkuvat tämänkin lukuvuoden. 11.8.2021. <https://yle.fi/uutiset/3-12053721>. 18.3.2022.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-06-23

Numero

Osasto

Artikkelit

Viittaaminen

”Fiksumpi mennä pyörällä tai autolla” : Lasten ja vanhempien näkemyksiä joukkoliikenteestä kahdessa kaupungissa. (2022). Alue Ja Ympäristö, 51(1), 127–146. https://doi.org/10.30663/ay.113127